دکتر مجتبی صفار هرندی » خدمات عمومی » لزوم جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

لزوم جراحی دندان عقل

لزوم جراحی دندان عقل

دندان عقل سومین دندان آسیاب بزرگ می باشد که کمی دیرتر از سایر دندان ها رشد می کند و ریشه های آن عقل معمولاً در طول سنین نوجوانی تشکیل می شوند و در سنین 16 تا23 سالگی می روید. دندان عقل بدلیل وجود فضای کم، به شکل نهفته و نیمه نهفته نمایان می شود.

جراحی دندان عقل

اگر دندان عقل تا حدی رشد کرده باشد، غذا و باکتری زیر لبه لثه گیر افتاده و این مشکل زمانی که دندان های عقل به نحو مناسب رشد کرده باشد، ولی امکان تمیز کردن نداشته باشد بدلیل قرارگیری در انتهای فک، مواد غذایی و باکتری ها در اطراف دندان های عقل گیر می کنند و  باعث تشکیل پلاک  می شود.  پلاک لایه ای چسبنده روی دندان می باشد که هنگام ترکیب اسید باکتری با بزاق دهان تشکیل می گردد.

که اگر این پلاک پاک نشود باعث مشکلات دندان و ظاهری می شود که در نتیجه آن باید دندان عقل کشیده شود. از جمله:

پوسیدگی دندان: زمانی ایجاد می شود که پلاک باعث سوراخ شدن یا شکستن دندان شود.
بیماری لثه : زمانی ایجاد می شود که اسید آزاد شده از پلاک باعث عفونت لثه گردد و لثه ها قرمز و متورم می شود. این بیماری روی دندان های کناری نیز تاثیر می گذارد.
پری کورونیت: زمانیکه پلاک باعث عفونت در بافت اطراف دندان شود.
• عفونت بافت: یک عفونت باکتریایی در زبان و گلو می باشد و از دلایل آن می تواند دندان عق بیمه نهفته باشد.

استئومیلیت: نوعی از عفونت داخل استخوان فک می باشد.

آبسه: زمانیکه چرک در دندان عقل ایجاد شود باعث آبسه می شود.

کیست خوش خیم: گاهی زمانیکه دندان عقل نهفته باشد باعث ایجاد کیست می شود.

اگر دندان تحت فشار قرار گرفته یا فضای مناسب برای رشد ندارد، برای وجود دندان عقل باید برای تایید آن از عکس رادیولوژی استفاده نمود. این فشار می تواند باعث درد دندان، سردرد و سرگیجه شود. با بالا رفتن سن، ریشه های دندان به رشد خود ادامه می دهند و ممکن است تغییر موقعیت دهند و مشکلات مربوط به کشیدن دندان عقل بیشتر شده و زمانیکه دندان عقل نهفته باشد و به روش مناسب رشد نکند و باعث ایجاد مشکل در فرد شود لازم است جراحی شود و کشیده شود تا از بروز مشکلات بعدی دهان و دندان جلوگیری شود. بنابراین توصیه می شود حتما به جراح دندان پزشک باتجربه مراجعه شود تا در صورت لزوم قبل از ایجاد مشکلات اقدامات لازم انجام شود.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر صفار هرندی

سایر خدمات دکتر صفار هرندی :

اصلاح طرح لبخند

لامینیت دندان