دکتر مجتبی صفار هرندی » کلینیک دنداپزشکی » روش های سفید کردن دندان
۹ دقیقه
اصلاح طرح لبخند

روش های سفید کردن دندان

آنچه می خوانید...

سفید کردن دندان می تواند یک روش بسیار موثر برای روشن کردن رنگ طبیعی دندان بدون برداشتن سطح دندان و آسیب به آن است. لبخند شما یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی شماست. داشتن دندان های سفید رنگ و مرتب زیبایی لبخند شما را دوچندان می کند. اما همه شانس داشتن این دندان های زیبا را ندارند. با سبک غلط زندگی و استفاده از مواد غذایی رنگ دار و یا بالا رفتن سن دندان ها دچار تغییر رنگ می شوند.

 این امر سبب شده رنگ در رنگدانه ها نفوذ کرده در نتیجه شکل مینا و مواد معدنی عاج تغییر حالت دهند. اگرچه این رش نمی تواند تغییر رنگ شدید ایجاد کند، اما رنگ دندان ها را چند درجه روشن می‌کند. دلایل هر فرد برای سفید کردن دندان ها مختلف است. همانطور که رنگ مو و پوست ما متفاوت است، رنگ دندان های ما نیز متفاوت است. تعداد بسیار کمی از افراد دارای دندان های سفید و درخشان هستند. همچنین ممکن است با افزایش سن، مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، مواد خوراکی رنگی و سیگار کشیدن دندان ها لکه دار شده و تغییر رنگ دهند.

جرم دندان نیز می تواند بر رنگ دندان شما تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است زیر سطح دندان لکه داشته باشند. این مورد می تواند ناشی از مصرف آنتی بیوتیک های خاص یا ترک های ریز در دندان ها باشد که با خوردن خوراکی های رنگی ظاهر دندان لکه دار می شود.

بلیچینگ دندان-دکتر مجتبی هرندی
سفید کردن دندان-دکتر مجتبی هرندی

برای گرفتن نوبت مشاوره از دکتر هرندی اطلاعات تماس خود را در فرم زیر پر نمائید:

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
اطلاعات تماس شما با موفقیت ثبت شد!
لطفا مجددا اطلاعات تماس خود را وارد نمائید.

دلایل تغییر رنگ دندان

شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا دندان های شما به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. دلایلی موجب این تغییر رنگ می شوند که ما در اینجا به مهمترین دلایل اشاره می کنیم:

  • افزایش سن
  • استعمال دخانیات (سیگار و قلیان)
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار مانند: قهوه و چای

به شکل غیر مستقیم یکی از نشانه های جوانی سفیدی دندان ها است. در اصطلاح پزشکی به سفید کردن دندان ها بلیچینگ نیز گفته می شود.

فیلم بلیچینگ دندان 

در اینجا فیلم سفید کردن دندان توسط آقای دکتر مجتبی صفارهرندی دندانپزشک زیبایی و درمانی را مشاهده می کنید.

 

روش های بلیچینگ دندان

گزینه ها برای سفید کننده دندان از خمیردندان با مواد سفید کننده تا سفید کردن دندان توسط دندانپزشک، متغیر است. جهت سفید کردن یا بلیچینگ دندان ها از پراکسیدهیدوژن استفاده می شود. زمانی که امر بلیچینگ انجام می شود مواد بلیچینگ ساختار کریستالی را تحت شعاع قرار می دهند و با نفوذ در بخش مینا دندان به رنگ دانه ها رسوب کرده و با اکسید نمودن هرم های مینائی دندان تغییر رنگ آنها را سبب می شوند.
سفید کردن دندان به دو شکل خانگی و مطبی انجام می شود. در بلیچینگ مطبی از هیدروژن پر اکسید استفاده می شود. اما در نوع خانگی از کارباماید پراکسید استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله بلیچینگ دندان با لیزر را مطالعه نمائید.

هدف برخی از محصولات سفید کننده حذف لکه های بیرونی از دندان شماست. بسیاری از گزینه های درمانی بدون نسخه (OTC) و در مطب از پراکسید هیدروژن برای شکستن و به حداقل رساندن لکه های روی دندان ها استفاده می کنند. کربامید پراکسید، یکی دیگر از مواد اکسید کننده، نیز اغلب استفاده می شود.

این مواد شیمیایی در دوزهای بالاتر می توانند برای بدن تهاجمی و تحریک کننده باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که از محصولات سفید کننده دندان طبق دستورالعمل استفاده کنید.

با دندانپزشک خود در مورد هرگونه حساسیتی که ممکن است پس از استفاده از روش های سفید کننده در خانه یا مطب دندانپزشک تجربه کنید، صحبت کنید. اگر محصولی باعث درد دندان یا قرمزی یا خونریزی در لثه های شما شد، استفاده از آن را متوقف کرده و با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مواد سفید کننده دندان در داروخانه

محصولات سفید کننده OTC شامل خمیر دندان سفید کننده و دهان شویه است. این محصولات ممکن است حاوی جوش شیرین باشند که به عنوان یک ساینده ملایم برای پاک کردن لکه ها عمل می کند. برخی از خمیردندان های سفیدکننده نیز حاوی زغال هستند که خاصیت سایندگی نیز دارد. فرمول های سفید کننده همچنین ممکن است حاوی غلظت کم کاربامید و پراکسید هیدروژن باشد.

برخی از ساینده ها در صورت استفاده زیاد یا طولانی مدت می توانند به مینای دندان آسیب بزنند.

مینای دندان قسمت سخت بیرونی دندان شماست. بر خلاف سایر بخش‌های دندان، مینای دندان از سلول‌های زنده ساخته نشده است. بنابراین به گفته انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) پس از ساییدگی خود را ترمیم نمی‌کند. در مورد نحوه استفاده ایمن از محصولات سفید کننده ساینده دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

محصولات سفید کننده نیز معمولا حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از لکه های بعدی هستند.

سفید کردن دندان در دندانپزشکی

در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان از غلظت بالاتری از مواد فعال برای دستیابی سریعتر به نتایج قابل مشاهده استفاده می شود.

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی شامل شستشوی دندان ها با محلول پراکسید هیدروژن قوی به مدت 20 تا 30 دقیقه است. لیزر درمانی گاهی اوقات در جلسات سفید کردن دندان در مطب استفاده می شود.

سفید کردن دندان در خانه

هوم بلیچینگ کیت های سفید کننده دندان خانگی ممکن است به شکل ژل یا خمیری باشد که با استفاده از برس یا به شکل نوارهای چسبنده روی دندان ها قرار می گیرند.

مواد فعال در کیت های سفید کننده تایید شده برای استفاده خانگی غلظت کمتری نسبت به مطب دندانپزشکی دارند. به همین دلیل، برای مشاهده نتایج قابل باید هر روز به مدت چندین هفته از کیت استفاده کنید. اکثرا نتایج استفاده از کیت های سفید کننده خانگی در عرض 2 تا 4 هفته مشخص می شود.

مزایا

چه مزیتی بلیچینگ دندان بر سایر روش های درمانی دارد؟ احتمالا با دانستن این مزیت ها برای انجام بلیچینگ دندان ترغیب خواهید شد.

  • روشی سریع و موثر
  • بدون نیاز به بی حسی
  • مقامت بالا در برابر رنگ پذیری
  • بدون آسیب و عوارض برای دندان
  • زیبایی چشمگیر و زیبا دندان ها
  • ارزان تر از روش های درمانی و زیبایی دیگر

کاندیداهای مناسب

به تصویر کشیدن دندان های سفید مرواریدی در تلویزیون یا مجلات موجب افزایش محبوبیت اصلاح طرح لبخند شده اند. اما مهم نیست که دندان های شما چه شکلی هستند، دلیلی وجود ندارد که از لبخند خود خجالت بکشید. شما باید سلامت دندان های خود را بیش از ظاهر زیبایی در اولویت قرار دهید.

افرادیکه می توانند از سفید کردن دندان برای زیبایی طرح لبخند استفاده کنند معمولا کمی دچار لک و زردی رنگ دندان هستند. زردی دندان ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • افزایش سن
  • دلایل ژنتیکی
  • برخی داروها (مانند تتراسایکلین)
  • عادات سبک زندگی (از جمله نوشیدن قهوه یا نوشابه و کشیدن سیگار)

انتخاب روش سفید کردن دندان ممکن است به بودجه شما بستگی داشته باشد. محصولات سفید کننده و درمان های داخل مطب تحت پوشش بیمه نیستند. برخی از افراد ممکن است گزینه هایی را انتخاب کنند که اثر سفید کنندگی ملایم تری دارند(مانند خمیر دندان و دهان شویه ها) اما مقرون به صرفه تر هستند.

افرادی که ایمپلنت یا روکش دندان دارند کاندیدای سفید کردن دندان نیستند. سفید کردن دندان فقط روی دندان های طبیعی کار می کند. بسیاری از افراد جوان در سال‌های اخیر برای دستیابی به لبخندی زیبا از کامپوزیت دندان یا لمینت دندان استفاده کرده‌اند.

توجه به این نکته مهم است که افرادی که ایمپلنت، روکش، یا بریج دندان دارند، بسته به محل این کار، ممکن است نتوانند کاندیدای سفید کردن دندان باشند.

مراقبت های بعد از سفید کردن دندان

بعد از انجام بلیچینگ و سفید کردن دندان لازم است تا به نکاتی توجه کنید تا ماندگاری بلیچینگ دندان های شما بالا رود.

  • بعد از انجام بلیچینگ دندان، استفاده از دخانیات و سیگار و توتون ممنوع است.
  • از مصرف مواد غذایی رنگ دار تا جایی که ممکن است، بکاهید.
  • بعد از مصرف نوشیدنی های رنگ دار مانند قهوه و چایی و…، دهان خود را بشویید.
  • در صورت استفاده از بلیچینگ خانگی، طبق دستور پزشک استفاده نمایید. استفاده بیش از دوبار در زور به سفیدتر شدن دندان های شما کمکی نخواهد کرد.

هزینه بلیچینگ دندان

در اغلب مواد از لحاظ هزینه هوم بلیچینگ و سفید کردن دندان در مطب تفاوتی بایکدیگر ندارند. در برخی از موارد از لحاظ هزینه هر دو روش در یک رنج بوده و قیمت برابری دارند.

کلینیک دندانپزشکی

برای رسیدن به بهترین نتیجه به بیماران توصیه می شود که از هر دو روش استفاده کنند.
دکتر مجتبی هرندی به بیماران استفاده همزمان هر دو روش بلیچینگ را توصیه می کنند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کانال آپارات و یا پیج اینستاگرام مراجعه نمایید.
هم چنین شما عزیزان می توانید تمامی سوالات خود را از طریق شماره های زیر با دکتر مجتبی هرندی درمیان بگذارید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

عوارض بلیچینگ

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که دندان هایشان در حین یا بعد از درمان به سرما حساس می شود. برخی دیگر ممکن است دچار ناراحتی لثه، گلودرد یا لکه های سفید روی خط لثه شوند. این علائم معمولا موقتی هستند و باید ظرف چند روز پس از بلیچینگ از بین بروند. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شایع ترین عارضه جانبی سفید کردن دندان، حساسیت موقت دندان است. تحریک دهان و لثه نیز رایج است. به خصوص پراکسید هیدروژن می تواند این واکنش را تشدید کند.

هنگامی که دندان های خود را در مطب دندانپزشکی سفید می کنید، بافت لثه شما در طول درمان محافظت می شود تا این عارضه جانبی کاهش یابد.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تمامی روش ها، مزایا، عوارض، کاندیداها و هزینه سفید کردن دندان را بررسی کنیم. در انتها امیدواریم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. علاقه مندان می توانند از طریق درج نظر در کادر دیدگاه زیر تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارند.

صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی،ایشان متولد 1353 در تهران هستند.ایشان تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز تهران گذرانده اند و سال 79 از دانشگاه سراسری ایران فارغ التحصیل شده اند. شروع فعالیت حرفه ای خود را از سال 1383 در تهران، با راه اندازی 2 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی بطور شبانه روزی بنام های سیرنا و کلینیک دکتر هرندی و یک مطب تخصصی بنام خودشان با انجام کلیه خدمات ارتودنسی، لامینیت و جراحی زیبایی دندان و … شروع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *