کشیدن دندان عقل

عبارت کشیدن دندان عقل برای بسیاری از مردم ترسناک است. زیرا معمولا از اطرافیان در مورد عوارض ناشی از کشیدن دندان عقل صحبت می کنند و ما از این عمل می ترسیم. اما اگر یک دندانپزشک باتجربه و متخصص برای کشیدن دندان عقل خود انتخاب کنید، دچار عوارض کم تری پس از جراحی خواهید شد.

کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای خارج کردن آن از لثه است. دندان عقل در واقع چهار دندان آسیای سوم هستند که در گوشه های انتهایی بالا و پائین دهان قرار دارند.

اگر دندان عقل فضایی برای رشد نداشته باشد (دندان عقل نهفته) که منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود، حتما باید آن را بکشید. دندان عقل را حتما باید دندانپزشک بکشد.

بیشتر بخوانید: خطرات دندان عقل نهفته

برای جلوگیری از مشکلاتی در آینده، برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند دندان عقل را بکشید، حتی اگر دندان نهفته بوده در حال حاضر مشکلی نداشته باشند.

بیهوشی برای این جراحی

قبل از کشیدن دندان عقل، به شما یک بی حس کننده موضعی تزریق می شود تا دندان و ناحیه اطراف آن بی حس شود. برخی از دندانپزشکان برای آرامش بیمار یک آرام بخش خوراکی نیز می دهند.

بیحسی برای جراحی دندان
تزریق بی حسی موضعی برای کشیدن دندان عقل

به ندرت بیمار را برای کشیدن دندان عقل به صورت عمومی بیهوش می کنند. فقط با صلاحدید پزشک و باتوجه به شرایط بیمار ممکن است نیاز باشد در بیمارستان و با بیهوشی عمومی این دندان خارج شود زیرا بیهوشی عمومی عوارض زیادی دارد که بهتر است برای این جراحی بکار نرود.

فیلم دندان عقل را ببینید

درآمدن دندان عقل

دندان عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی در می آید. در این زمان، ۲۸ دندان دائمی دیگر فرد در جای خود قرار دارند، بنابراین معمولا فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود ندارد.

به دلیل کمبود فضا، دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که به این شکل رشد می کنند دندان عقل نهفته هستند که فرد را دچار مشکلاتی می کنند. مثلا ممکن است درآمدن دندان عقل موجب بهم خوردگی نظم دندان های دیگر شود یا در مواردی چون در قسمت انتهایی فک است به خوبی مسواک نمی شود و خودش و دندان کناری اش را خراب می کند.

ریشه دندان عقل

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل قبل از رویش کامل آن است. زیرا هنوز ریشه دندان عقل به طور کامل تشکیل نشده است و استخوان اطراف دندان خیلی متراکم نیست و خارج کردن آن را آسان تر می‌کند. نه تنها زمانی که ریشه دندان کامل در نیامده کشیدن آن راحت تر است، بلکه دوران نقاهت و بهبودی نیز کوتاه تر است.

درد دندان عقل

اگر دندان عقل موجب درد شدیدی در فک شما شده است، باید حتما از دندانپزشک خود وقت بگیرید. دندانپزشک با عکس رادیولوژی وضعیت دندان عقل را بررسی می کنند و به شما می گوید که آیا باید آن ها را بکشید یا خیر.

درد هنگام کشیدن دندان عقل

عوارض نکشیدن دندان عقل

مانند سایر مشکلات مرتبط با دندانپزشکی، زمان مراجعه به دندانپزشک برای این کار بسیار مهم است. زیرا گاهی با اهمال کاری ممکن است عوارض شدیدی ایجاد کند که فرد را مدت زمان زیادی درگیر خود خواهد کرد. عوارضی مانند:

• گیر کردن مواد غذایی در پشت دندان عقل
  • عفونت یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
  • سلولیت یا عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو
  • پوسیدگی دندان در یک دندان عقل نیمه رشد
  • آسیب به دندان نزدیک یا استخوان اطراف
  • ایجاد کیست در اطراف دندان عقل
  • نیاز به ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر

چگونگی انجام این جراحی

دندانپزشک قبل از هر کاری از شما می خواهد که یک عکس رادیولوژی از دندان های خود بگیرید. اگر دندان از لثه بیرون نیامده باشد، دندانپزشک برای دسترسی به آن یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند. چگونگی کشیدن دندان عقل کاملا به تصمیم دندانپزشک مربوط است. در برخی موارد دندانپزشک دندان را به قسمت های کوچکتر تقسیم می کند تا راحت تر آن را از لثه خارج کند.

رادیولوژی دندان
عکس رادیولوژی برای کشیدن دندان عقل

درست قبل از اتمام این جراحی شما فشاری را به سمت فک احساس خواهید کرد، زیرا دندانپزشک باید ریشه دندان عقل را با جلو و عقب کردن آن، از لثه خارج کند.

هنگام کشیدن دندان عقل نباید دردی احساس کنید زیرا این قسمت از دهان کاملا بی حس می شود. اگر در حین کار احساس درد کردید، به دندانپزشک بگوئید تا بی حسی بیشتری تزریق کند. زمان این جراحی برای افراد مختلف متفاوت است. با توجه به پیچیدگی کار دندانپزشک ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

عوارض کشیدن دندان عقل

مثل تمام کارهای پزشکی، کشیدن دندان عقل نیز با عوارضی همراه است. مثلا ممکن است بیمار دچار عفونت شود که برای پیشگیری از عفونت دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویزر می کند که باید سر ساعت مصرف شود. یکی دیگر از عارضه های احتمالی، حفره خشک (dry socket) است که فرد احساس دردی عموما شدید و ضربان دار در لثه یا فک احساس می کند.

حساسیت لثه، تورم و درد شدید از مهم ترین عوارض کشیدن دندان عقل هستند که بیمار تا مدتی با آن ها درگیر می شود. درد و تورم نهایتا باید تا یک هفته پس از عمل برطرف شود و در صورت ادامه دار شدن این عوارض پس از 10 روز حتما باید به دندانپزشک مراجعه شود.

در برخی موارد بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی ناشی ازاین جراحی حس می شود که برای بیمار آزار دهنده هستند. البته با رعایت دستورالعمل های دندانپزشک می توان از عوارض این جراحی جلوگیری کرد.

در مواردی نادر این عمل می تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود که معمولا موقتی است. اما اگر این احساس طولانی مدت شد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم قبل از انجام جراحی دندان عقل

اقدامات لازم پس از انجام این جراحی

در ادامه برخی از دستورالعمل های لازم برای کاهش عوارض ناشی از انجام این عمل را بیان می کنیم:

• برای جلوگیری از تورم یا کبودی پوست یک کیسه یخ روی صورت بگذارید.
  • به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید تا فک خود را ورزش دهید.
  • غذاهای نرم مانند پاستا، برنج یا سوپ بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
کارهایی که باید پس از جراحی دندان انجام دهیم
رعایت بهداشت دهان پس از کشیدن دندان عقل
خوردن سوپ بعد از کشیدن دندان عقل
بعد از کشیدن دندان عقل سوپ بخورید.
  • از روز دوم مسواک بزنید اما مراقب باشید لخته خونی که در محل کشیدن دندان عقل قرار دارد جابجا یا خارج نشود.
  • داروهای تجویزی پزشک را برای کاهش درد، عفونت و تورم سر ساعت مصرف کنید.
  • اگر تب کردید، یا درد یا تورم پس از یک هفته خوب نشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کارهایی که نباید پس از این جراحی انجام دهیم

در زیر کارهایی که نباید پس از این عمل را انجام دهید بیان می کنیم:

• با نی مایعات ننوشید. زیرا فشار ناشی از مکیدن ممکن است لخته های خونی را که به بهبودی محل کشیدن دندان عقل کمک می کند، جابجا یا خارج کند.
  • دهان خود را با محلول شستشو به شدت نشوئید. شستشوی ملایم با آب نمک یا دهانشویه های ضدعفونی کننده به بهبودی بیمار کمک زیادی می کند.
  • غذاهای سفت، ترد یا چسبناکی که ممکن است زخم شما را خراش دهند، نخورید.
  • سیگار نکشید، سیگار می تواند روند بهبودی شما را کاهش دهد.
کارهایی که نباید پس از کشیدن دندان عقل انجام دهیم
پس از کشیدن دندان عقل، با نی نوشیدنی ننوشید

رابطه دندان عقل با عقل

دندان عقل با عقل هیچ ارتباطی ندارد. تنها به دلیل این که دندان عقل در سن بلوغ فکری و دهه بیست سالگی فرد در می آید به آن دندان عقل می گویند در غیر این صورت با عقل هیچ ارتباطی ندارد.

سخن آخر

کمک گرفتن از یک دندانپزشک باتجربه، عوارض و ترس کشیدن دندان عقل را کاهش می دهد. دکتر مجتبی صفار هرندی یکی از باتجربه ترین دندانپزشکان تهران است و در زمینه زیبایی و کامپوزیت نیز به طور تخصصی کار می کنند. اگر قصد این انجام این جراحی یا انجام کارهای زیبایی دندان مانند کامپوزیت و لمینت را دارید با شماره های مطب تماس بگیرید: (۲۶۷۰۵۰۱۸-۰۲۱ – ۲۶۷۰۵۰۲۸-۰۲۱)

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان های نامرتب