دکتر مجتبی صفار هرندی » ایمپلنت » عفونت ایمپلنت دندان
عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان یکی از عوارض بسیار مهم و خطرناک این نوع جراحی دندان است. در صورت مشاهده هرگونه وضعیت مشکوکی باید در نزدیک ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا عفونت هر چه سریع تر برطرف شود. در ادامه به بررسی و نشانه های عفونت ایمپلنت می‌پردازیم.

4 نشانه عفونت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یکی از ایمن ترین و رایج ترین روش های جراحی دهان است که امروزه انجام می شود. این روش کاملاً بی خطر است و عوارض بالقوه بسیار کمی دارد. در موارد نادر، بیماران ممکن است عفونت ایمپلنت دندان را تجربه کنند. تشخیص زودهنگام علائم عفونت ایمپلنت دندان به جلوگیری از گسترش آن کمک می کند و درد شما را به حداقل می رساند.

لثه های قرمز یا متورم

یکی از اولین نکاتی که نشان می دهد که احتمال دارد در ایمپلنت دندان دچار عفونت شده باشید، وجود لثه های قرمز یا متورم است. وجود هر یک یا هر دو می تواند به این معنی باشد که شما با نوعی عفونت سروکار دارید. معاینه مرتب دندان ها و لثه ها می تواند به شما در شناسایی زودهنگام این علائم عفونت ایمپلنت دندان کمک کند.

مشکل در جویدن

هنگامی که با ایمپلنت‌های خود سازگار شدید، به طور معمول در جویدن غذاها مشکلی نخواهید داشت. نوع مشکلی که تجربه می کنید معمولاً نشان دهنده پیشرفت عفونت است. ناراحتی جزئی احتمالاً به این معنی است که عفونت در مراحل اولیه است. منتظر بدتر شدن اوضاع نباشید؛ اگر ناراحتی در محل ایمپلنت شما ایجاد شده است، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد در محل کاشت یا ایجاد تب

تقریباً تمام عفونت های باکتریایی با سطحی از درد همراه هستند. درد ناشی از عفونت های دهان و دندان معمولاً کوچک اما ثابت شروع می شود و در نهایت دردناک می شود. مانند سایر علائم مورد بحث، منتظر بدتر شدن این علائم نباشید. پیشرفت درد همچنین نشان می‌دهد که عفونت در حال گسترش و قوی‌تر شدن است. در نتیجه درمان آن سخت‌تر می‌شود و خلاص شدن از آن زمان بیشتری می‌برد.

ایمپلنت های شل

لق شدن ایمپلنت همیشه به این معنی نیست که شما عفونت دارید. ایمپلنت ها ممکن است به دلایل دیگری لق شوند، اما همچنان مهم است که به محض اینکه متوجه لغزش دندان شدید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک رزرو کنید. ایمپلنت‌های شل یا جابجا شده شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار می‌دهند، زیرا لق شدن دندان می‌تواند فضای کافی برای ورود غذا و باکتری به داخل لثه ایجاد کند، جایی که تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

اگرچه بسیار بعید است، اما اگر یک یا چند مورد از علائم عفونت ایمپلنت دندان را تجربه می‌کنید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر می خواهید ایمپلنت خود را از دست ندهید، تشخیص و درمان به موقع ضروری است. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که برای عکسبرداری با اشعه ایکس به مطب مراجعه کنید و ناحیه ایمپلنت را در اسرع وقت معاینه کنید.

اگر ایمپلنت دندان دارید، باز هم باید هر شش ماه یکبار معاینات منظم دندانپزشکی خود را انجام دهید. این معاینات روتین علاوه بر بررسی دندان های طبیعی شما، این فرصت را برای دندانپزشک شما فراهم می کند تا ایمپلنت های دندانی شما را از نظر هرگونه علائم التهاب، عفونت یا ضعف بررسی کند. اگر مشکلی تشخیص داده شود، دندانپزشک شما می تواند سریعاً اقدام کند.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

هر چه عفونت زودتر درمان شود، شانس موفقیت شما بیشتر است. پس از انجام معاینه کامل، از جمله اشعه ایکس، دندانپزشک شما می تواند میزان عفونت و هرگونه بی ثباتی در ایمپلنت را تعیین کند.

هدف از درمان جلوگیری از پیشرفت عفونت و حفظ ایمپلنت است. مهمترین بخش درمان، یافتن و درمان علت عفونت است. دندانپزشک محل را تمیز می کند و برای مبارزه با عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند، اما اگر علت آن درمان نشود، پس از قطع آنتی بیوتیک توسط بیمار، مشکل دوباره ظاهر می شود.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

بیشتر فعالیت هایی که فرد در طول روز انجام می دهد می تواند به راحتی او را در معرض عفونت قرار دهد. با این حال، پیشگیری از عفونت بعد از جراحی بسیار آسان است. در اینجا چهار راه موثر برای جلوگیری از عفونت بعد از  جراحی ایمپلنت دندانی آورده شده است.

به آرامی مسواک بزنید

مسواک زدن یک فعالیت روزانه است که به منظور حفظ بهداشت دندان های شما در حد طبیعی است. بلافاصله پس از ایمپلنت دندان، برای فرد بسیار مهم است که به مسواک زدن دندان های خود برای حفظ بهداشت ادامه دهد. با این حال، مسواک زدن ملایم برای جلوگیری از آسیب به ناحیه جراحی توصیه می شود. بلافاصله پس از جراحی، لثه اطراف ایمپلنت به طور کامل بهبود نمی یابد و نباید به شدت مسواک زده شود زیرا این کار فقط باعث تشدید زخم می شود. هدف اصلی مسواک زدن در این مدت این است که اطمینان حاصل شود که هیچ ذره غذایی روی زخم قرار نگیرد که منجر به عفونت شود. در برخی موارد، ممکن است توصیه شود که مسواک زدن را برای مدت کوتاهی متوقف کنید تا به نوعی زخم را بهبود بخشد.

دندان ها را با آب نمک بشویید

شستشوی دهان بخشی از بهداشت دهان است. استفاده از آب نمک شستشوی دهان را بسیار موثرتر می کند. درست کردن آب نمک بسیار آسان است زیرا تنها چیزی که نیاز دارید این است که به یک فنجان آب گرم نمک اضافه کنید و دهان را بشویید. اینکار را هر دو ساعت یکبار انجام دهید.

مصرف غذاهای نرم

عفونت ها معمولاً در اطراف مناطقی که تماس مستقیم با جریان خون وجود دارد رخ می دهد. زخم هایی که بلافاصله پس از ایمپلنت دندان در دهان هستند باید بسته نگه داشته شوند تا اطمینان حاصل شود که تماس مستقیم با خون وجود ندارد. غذا اصلی ترین چیزی است که می تواند باعث آسیب به زخم های دهان شود. از غذاهای سفت باید اجتناب شود زیرا می توانند برش ها را دوباره باز کنند و همچنین بخیه ها را از بین ببرند. مایعات و رژیم غذایی نرم باید حفظ شود تا اطمینان حاصل شود که زخم در هر لحظه بدتر نمی شود.

ترک سیگار

سیگار کشیدن حتی زمانی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته باشید بسیار مضر است. برای فردی که سیگار می کشد مهم است که قبل از جراحی و همچنین بعد از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کند. سیگار کشیدن باکتری را به دهان وارد می کند که می تواند منجر به عفونت شود و روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد.