دکتر مجتبی صفار هرندی » ارتودنسی » نحوه ارتودنسی دندان + عکس
۵ دقیقه
نحوه ارتودنسی دندان

نحوه ارتودنسی دندان + عکس

آنچه می خوانید...

اولین راه ارتباطی ما در جامعه با افراد صحبت کردن است. زیبایی دندان ها بر اعتماد بنفس ما تاثیر بسزایی دارند زیرا هنگام صحبت کردن و خندیدن دندان ها نمایان می شوند. نحوه ارتودنسی دندان هر فردی برای رسیدن به زیباترین لبخند، منحصر بفرد است.

دکتر هرندی برای اصلاح طرح لبخند بیماران خود از روش ارتودنسی در کنار سایر درمان های زیبایی دندان استفاده می کنند. شما می توانید برای زیبایی دندان با ارتودنسی به دکتر مراجعه و از بهبود لبخند خود لذت ببرید.

بهترین نوع ارتودنسی دندان

 ارتودنسی ثابت برای اصلاح هم ترازی دندان ها و هماهنگی بین آن ها استفاده می شود. نتایج ارتودنسی ثابت به قدری عالی هستند که هنوز جایگزینی برای آن در دندانپزشکی زیبایی نداریم. دندانپزشک از براکت، سیم و نوارهایی از جنس فولاد ضد زنگ برای سیم کشی ارتودنسی استفاده می کنند.

براکت با استفاده از چسب دندانپزشکی به دندان متصل می شود و در طول درمان روی دندان باقی می ماند. سیمی به براکت ها متصل می شود که نیروی لازم را برای جابجایی دندان ها فراهم می کند. در این مقاله قصد داریم نحوه ارتودنسی دندان، زمان ارتودنسی، مراقبت های بعدی و قیمت ارتودنسی دندان را شرح دهیم.

ارتودنسی چقدر طول میکشد

زمان برداشتن ارتودنسی دندان به شدت عدم تقارن دندان ها بستگی دارد اما معمولاً 18 تا 30 ماه طول می کشد. زمانی که براکت ها برداشته می شوند، از ارتودنسی متحرک برای نگه داشتن دندان ها در موقعیت جدید خود استفاده می شود.

زمان انجام ارتودنسی

ارتودنسی متحرک باید در 6 ماه اول پس از برداشتن ارتودنسی دندان ثابت به طور مداوم و سپس در شب داخل دهان باشد. اگر طبق دستورالعمل استفاده نشوند، ممکن است دندان ها به موقعیت قبلی خود برگردند.

مراقبت های بعد ارتودنسی 

بهداشت دندان ها، براکت ها و سیم ها باید به خوبی رعایت شود. بعد از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب بیمار باید مسواک بزند. توصیه می شود بیماران همیشه یک مسواک مسافرتی همراه و داخل کیف خود داشته باشد تا بعد از خورد خوراکی دندان ها را مسواک کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان بعد از ارتودنسی می تواند منجر به التهاب، خونریزی لثه و لکه های سفید دائمی روی دندان ها شود. التهاب و خونریزی لثه درمان را به تاخیر می اندازد. از این مسواک بین دندان برای تمیز کردن خط لثه و سیم های بین براکت ها استفاده می شود تا بتوان تمام جرم های گیر کرده بین براکت ها را تمیز کرد. بنابراین نحوه مراقبت پس از ارتودنسی دندان بسیار حائز اهمیت است.

در طول درمان با ارتودنسی نباید غذاهای سفت خورده شود در غیر این صورت ممکن است براکت ها یا سیم ها آسیب ببینند و بشکنند. خوردن خوراکی های رنگدار موجب لک شدن براکت ها و دندان می شود.

بهداشت برای مراقبت بعد ارتودنسی دندان

بنابراین بهتر است در طول داشتن ارتودنسی دندان مصرف نشوند. دو الی چهار روز پس از گذاشتن ارتودنسی یا چکاپ برای تغییر پیچ ها معمولا بیمار دچار درد می شود که می تواند برای تسکین درد از ایپوبروفن استفاده کند.

برداشتن ارتودنسی دندان

زمان برداشتن ارتودنسی دندان توسط دندانپزشک و پس از تثبیت دندان ها در موقعیت جدید، تعیین می شود. دندانپزشک با ابزارهای خاصی براکت و سیم ها را به گونه ای برمی دارد که آسیبی به دندان ها نرسد. قبل از مراجعه برای برداشتن براکت های ارتودنسی باید به خوبی مسواک شود تا روند کار آسان تر شود.

نحوه برداشتن ارتودنسی دندان بدین صورت است که ابتدا دندانپزشک از یک ابزار فلزی مخصوص برای شل کردن هر یک از براکت‌های روی دندان‌ها استفاده می‌کند.

پس از برداشتن بریس‌ها باید دندان‌ها به خوبی تمیز شوند تا جرم های غذایی و پلاک های گیر کرده روی دندان حذف شوند. همچنین با پولیش دندان باقی‌مانده چسب مورد استفاده برای چسباندن براکت ها به دندان ها را برمی دارد.

نحوه برداشتن ارتودنسی دندان

در ادامه دندانپزشک برای ساخت پلاک های متحرک از دهان قالبگیری می کند . پلاک کمک می کند تا از جابجایی دندان ها جلوگیری شود. در انتها، دندانپزشک ممکن است با کشیدن دندان عقل، از فشار آن ها برای جابجایی باقی دندان ها در آینده جلوگیری کند.

کل فرآیند برداشتن بریس ها، تمیز کردن دندان ها و قالبگیری دهان، حدود یک ساعت طول می کشد. بسته به شرایط فردی ممکن است زمان کمتر یا بیشتر شود.

فیلم ارتودنسی دندان

در ادامه انیمیشنی درباره ارتودنسی دندان و فیلم صحبت های دکتر هرندی در مورد کاربردهای ارتودنسی دندان درج شده است:

کش ارتودنسی 

حدود یک سوم کودکان نیاز به ارتودنسی دندان دارند. بنابراین نحوه ارتودنسی دندان یکی از مهمترین سوالات والدین برای این درمان است. دندانپزشک از کش ارتودنسی دندان برای تثبیت سیم روی براکت و اعمال فشار برای جابجایی دندان ها استفاده می کند.

کش ارتودنسی دندان

کش های ارتودنسی در انواع رنگی و بی رنگ موجود هستند که بنا بر سلیقه بیمار می توان رنگ آن را تغییر داد. بیشتر تین ایج ها و نوجوانان دوست دارند گاهی رنگ کش ها را با ست لباس یا اکسسوری هایشان تغییر دهند.

قیمت سیم کشی دندان 

قیمت سیم کشی دندان با توجه به زمان مورد نیاز، تخصص پزشک و ابزار مورد نیاز برای ارتودنسی متغیر بوده و از 30 مسلسون تومان شروع می شود. برای اطلاع دقیق از قیمت و نحوه ارتودنسی دندان می توانید از طریق راه های ارتباطی با دکتر هرندی در تماس باشید یا سوال خود را در کادر دیدگاه زیر درج کنید.

سخن آخر

نحوه ارتودنسی ثابت دندان بسیار پیچیده و زمان بر است و نیاز دارد تحت نظر یک متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام شود. اما به طور کلی یک براکت با کمک چسب روی دندان قرار می گیرد و این براکت ها توسط یک سیم بهم متصل می شوند تا بتوانند دندانها را جابجا کنند.

پروتز چانه و فک

در برخی موارد یک سری پروتز برای جابجایی فک به بیمار داده می شود. در انتها و پس از تثبیت جایگیری دندان ها، براکت ها برداشته می شوند و بیمار باید تا مدتی از پلاک متحرک استفاده کند.

صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی در کلینیک دندانپزشکی خود در مرکز شهر تهران می توانند به شما در درمان مشکلات دهان و دندان و همچنین انجام خدمات زیبایی ددندان از جمله کامپوزیت، لمینیت، بلیچینگ، ایمپلنت و ... کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *