دکتر مجتبی صفار هرندی » خدمات دندانپزشکی » درمان ریشه دندان یا عصب کشی
درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان های مختلفی برای برای ریشه دندان وجود دارند که رایج ترین آن ها عصب کشی، درمان مجدد ریشه و جراحی های مختلف است. هدف ما از انتشار این مقاله ارائه اطلاعات بیشتر در رابطه با عصب کشی و درمان ریشه دندان است.

با ما همراه باشید.

عصب کشی یا درمان ریشه دندان

دندان به وسیله بافت هایی احاطه شده است که وظیفه آنها مراقبت از دندان است. این بافتها شامل لثه، استخوان فک و رشته هایی ظریف به نام پریودونتال لیگامنت می باشد که دندان را به فک وصل می کنند.

در حالت عادی لثه سالم صورتی رنگ و مایل به قرمز است و به همراه استخوان فک، دندان را در بر می گیرد. از نشانه های دیگرلثه سالم این است که بافتی سفت دارد و در هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن دچارخونریزی نمی شود.

برخی عوامل سبب از بین رفتن سلامت لثه می شود که از این موارد می توان به رعایت نکردن بهداشت و مسواک نزدن و استفاده نکردن نخ و مراجعه نکردن به دندانپزشک برای چکاپ یا ترمیم دندانها و تجمع مواد در پایه دندان و زیر لثه و ایجاد پلاک دندانی   اشاره کرد. البته مطالعات نشان داده نیمی از موار شدید بیماریهای لثه ای به دلیل استعمال دخانیات ایجاد می شود و افراد سیگاری 3 برابر سایرین در معرض ابتلا به مشکلات لثه ای هستند.

با تجمع این پلاک ها و ایجاد جرم بر روی دندان دیگر مشکل با مسواک زدن حل نمی شود وپلاکها با نخ و مسواک از بین نمی روند و تنها پزشک با عمل جرم گیری می تواند آنها را بردارد.

عمل جراحی ممکن است به دلایل دیگری نیز انجام شود. البته عمل جراحی برای لثه ها اولین راه درمان نمی باشد و معمولا روشی است که بعد از روشهای درمانی که فرد پاسخ نگرفته انجام می شود.

دربرخی موارد جراحی به منظور پیوند لثه انجام می شود، برخی موارد به منظور بازسازی لثه تحلیل رفته انجام می شود که پزشک با تکنیک هایی مانند جراحی فلپ و پریودنتیست، نواحی تحلیل رفته لثه را بازسازی می کند. وقتی جراحی کامل شد، ممکن است طبق نظر پزشک نیازبه عمل جراحی ثانویه باشد.

علائم وجود مشکل در ناحیه اعصاب دندان ها

افرادی که دارای مشکل در ناحیه اعصاب دندان های خود هستند دارای شرایط زیر می باشند:

• افرادی که احساس درد شدیدی دارند به طوری که از درد به خود می پیچند.
  • افرادی که در هنگام نوشیدن مایعات و غذاهای سرد و گرم احساس درد شدیدی دارند.
  • افرادی که در شب احساس درد دارند.
  • گاهی اوقات افراد بدون هیچ درد و علائمی هستند.

چه زمانی از درمان ریشه دندان استفاده می شود؟

هنگامی که پوسیدگی دندان ها به مرحله ی بالایی برسد فرد مجبور به انجام درمان ریشه دندان می شود. در حالت کلی در صورت پوسیدگی عمیق دندان ها، احساس درد شدید در ناحیه پالپ باید برای انجام درمان ریشه دندان اقدام کرد.

انواع روش های عصب کشی دندان

برای درمان ریشه دندان سه روش وجود که عبارتند از:

• جراحی اپیکو
  • عصب کشی یا اندو
  • درمان مجدد ریشه

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

افرادی که مجبور به انجام درمان ریشه دندان می شوند در ناحیه تاج و ریشه دچار عفونت و پوسیدگی می شوند. برای انجام درمان ریشه دندان ابتدا باید با استفاده از ماده بی حس کننده بافت لثه و دندان کامل بی حس شود. در مرحله بعدی دندانپزشک قسمت های پوسیده را از روی دندان جدا و عفونت های موجود در ناحیه پالپ را تخلیه می کند. پس از تخلیه عفونت های موجود میکروب های به وجود آمده توسط دندانپزشک برداشته و درمان می شود.

مراحل درمان ریشه دندان

علل درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان به دلایل مختلفی انجام می شود که مهم ترین آن ها عبارت است از:

حفره دندان

زمانی که بر روی دندان ها حفره ای عمیق ایجاد شود باکتری ها می توانند وارد پالپ دندان شوند و به ریشه دندان ها آسیب برسانند. باکتری ها می توانند پالپ های دندان را به طور کامل از بین ببرند. احتمال بروز عفونت در چنین افرادی بسیار بالا است.

عفونت

استخوان فک و دهان بر اثر عفونتی که به وجود می آید می تواند به طور کامل از بین بروند. این موضوع می تواند دندان های فرد را شل کند.

آسیب به پالپ

زمانی که عفونت و باکتری وارد پالپ های دندان شوند، پالپ ها در برابر سرما و گرما حساس می شوند. پالپ ها بر اثر عفونت آسیب می بینند. همانطور که گفتیم عفونت می تواند باعث شلی دندان ها شود.

شکستگی

شکستگی های عمیقی که بر روی دندان ها ایجاد می شود می تواند به ریشه و پالپ دندان آسیب وارد کنند. اگر چنین اتفاقی برای فرد به وجود آید باید برای درمان ریشه دندان خود اقدام کنند.

تروما

گاهی اوقات عصب ریشه دندان براثر یک اتفاق ازبین می رود که در این صورت فرد مجبور به انجام درمان ریشه دندان می شود.

آبسه

درحالت کلی بهتر است بدانید که آبسه یک نوع عفونت می باشد که باعث از بین رفتن پالپ دندان می شود. آبسه دندان به گونه ای است که یک کیسه چرک در اطراف ریشه دندان تشکیل می شود. درمان آبسه دندان بسیار اهمیت دارد زیر اگر به درمان آن توجه نکنیم ممکن است عفونت، استخوان فک را کامل از بین ببرد. با مصرف آنتی بیوتیک ها می توانیم از رشد عفونت در آن ناحیه جلوگیری کنیم.

روش های پیشگیری از درمان ریشه دندان

با رعایت نکات زیر می توان از بروز مشکلاتی که فرد را مجبور به انجا درمان ریشه می کند جلوگیری کند.

• استفاده از مسواک مناسب برای شرایط دندان ها
  • استفاده از نخ دندان و شوینده های دهانی مانند فلورایدها
  • داشتن یک رزیم غذایی مناسب
  • تعویض مسواک ها به طور منظم
  • مراجعه به دندانپزشک برای انجام معاینات لازم به صورت منظم
  • مسواک کردن دندان ها حداقل به دو مرتبه در روز
  • عدم استفاده بیش از حد از مواد غذایی قندی

پس از عمل جراحی، لثه نیاز به مراقبت های ویژه دارد

•  بعد از عمل جراحی به دلیل اینکه پس از مدتی اثر بی حسی از بین می رود، توصیه می شود فرد مسکن و البته زیر نظر پزشک مصرف کند.
  •  بعد از عمل جراحی طی چند روز احتمالا لثه ملتهب است و تورم دارد که امری طبیعی است ولی در صورتی که بسیار دردناک بود یا خونریزی غیر عادی داشت باید با پزشک تماس گرفته شود.
  •  بعد ازعمل باید از مایعات خنک استفاده شود و تا یک روز از خورن غذاهای سخت و داغ پرهیز شود.
  •  بعد از جراحی لثه معمولا خمیری به منظور پانسمان روی لثه قرارداده می شود که باید از تماس زیاد زبان با خمیر و میکدن آن و شستشوی زیاد دهان خوددای شود
  •  بهتر است تا 2 ساعت پس از عمل چیزی خورده نشود تا خمیر پانسمان سفت شود.
  •  در صورتی که پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است باید آن را به موقع مصرف کرد.

کلام آخر

زمانی که فرد در ناحیه دندان و ریشه دندان خود دچار پوسیدگی زیادی شود مجبور به انجام درمان ریشه دندان می شود. بهتر است در صورت مشاهده علائم های ذکر شده حتما به بهترین متخصص دندانپزشکی مراجعه شود.

دکتر مجتبی صفار هرندی،ایشان متولد 1353 در تهران هستند.ایشان تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز تهران گذرانده اند و سال 79 از دانشگاه سراسری ایران فارغ التحصیل شده اند. شروع فعالیت حرفه ای خود را از سال 1383 در تهران، با راه اندازی 2 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی بطور شبانه روزی بنام های سیرنا و کلینیک دکتر هرندی و یک مطب تخصصی بنام خودشان با انجام کلیه خدمات ارتودنسی، لامینیت و جراحی زیبایی دندان و … شروع کردند.