دکتر مجتبی صفار هرندی » ارتودنسی » زیبایی دندان با ارتودنسی
۷ دقیقه

زیبایی دندان با ارتودنسی

آنچه می خوانید...

همانطور که می دانید طرح لبخند تاثیر بسزایی در زیبایی چهره فرد می گذارد. به همین خاطر اغلب افراد به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند. یکی از روش های اصلاح طرح لبخند ارتودنسی است که کاربردهای بسیاری دارد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با ارتودنسی دندان در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان

آیا می دانید جراحی زیبایی ارتودنسی دندان هایی مرتب و زیبا را به شما هدیه می دهد و باعث می شود اعتماد به نفس شما نسبت به قبل بیشتر شود؟

وظیفه یک دندانپزشک خوب هدیه دادن یک لبخند زیبا به بیمار است. اگر درمان ارتودنسی به درستی انجام شود نامرتب بودن دندان ها برطرف می شود و اگر فاصله زیادی هم بین دندان ها باشد رفع می شود که هیچ اختلالی در تکلم بیمار نباشد و باعث می شود زیبایی بیمار هم دو چندان شود.

نحوه ارتودنسی دندان تحت نظر دندانپزشکان مختلف متفاوت است. اگر اطلاعات زیادی درباره نحوه انجام این کار دندانپزشکی زیبایی-درمانی ندارید، پیشنهاد می کنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

آیا می توان تنها یک دندان یا فک را ارتودنسی کرد؟

در اغلب موارد نمی توان این کار را انجام داد چون ارتودنسی فقط با هدف ردیف کردن دندان ها انجام نمی شود و از مهمترین اهداف ارتودنسی ارتباط مناسب بین فک پایین و فک بالا می باشد. بسیار پیش می آید دندان های یک فک نامرتب و دندان های فک دیگر مرتب هستند ولی دندانپزشک زیبایی توصیه می کند که برای رسیدن به نحوه صحیح قرارگیری دندان ها بر روی یکدیگر، هر دو فک ارتودنسی شوند. درمان ارتودنسی بسته به شرایط بیمار از 6 ماه تا دو سال می تواند زمان ببرد.

شما می توانید برای ددیدن نمونه کارهای دندانپزشکی زیبایی دکتر هرندی از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

مراقبت های لازم در ارتودنسی

برای گرفتن بهترین نتیجه از درمان لازم است تا توصیه های بعد از ارتودنسی دندان را جدی بگیرید. ما در اینجا مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان را ذکر می کنیم:

استفاده از مسواک ارتودنسی

بهتر است بعد از ارتودنسی دندان می توانید یک مسواک ارتودنسی از داروخانه تهیه کنید ولی در صورتی که این مسواک را پیدا نکردید می توانید از یک مسواک معمولی نرم استفاده کنید. مسواک ارتودنسی را باید در قسمت زیرین وسایل ارتودنسی بر روی دندان قرار دهید و با یک حرکت چرخشی بسیار به تمیز کردن وسایل ارتودنسی بپردازید سپس به همین صورت به تمیز کردن قسمت بالایی وسایل ارتودنسی بپردازید.

بعد از تمیز کردن وسایل ارتودنسی، نوبت به تمیز کردن لثه و دندان ها می رسد. مسواک را طوری روی لثه ها قرار دهید که نصف آن بر روی لثه و نصف دیگرش بر روی دندان ها قرار گیرد و کمی به سمت ریشه دندان ها متمایل کرده و با یک حرکت چرخشی کوچک این قسمت را تمیز کنید و قسمت پشت دندان ها و سطح دندان ها هم به همین صورت تمیز کنید. از این مسواک حداقل دو بار در روز استفاده کنید.

استفاده از مسواک بین دندانی

مسواک های بین دندانی دارای دو عدد یدک بین دندانی می باشند که یکی از آنها کم حجم و دیگری پرحجم تر می باشد. همچنین یدک این مسواک هر ماه باید تعویض شود. همراه این مسواک نیاز به استفاده از خمیر دندان نمی باشد.این مسواک برای تمیز کردن دو طرف وسایل ارتودنسی استفاده می شود یعنی از قسمت پشت سیم دو طرف وسایل کاملا تمیز می شود. بهتر است از این مسواک دو بار در روز استفاده کنید که معمولا قبل از صرف نهار و قبل از خوابیدن بهترین زمان می باشد.

استفاده از نخ دندان پس از ارتودنسی دندان

هر شب از نخ دندان قبل از خواب استفاده کنید. ایننوع نخ دندان دارای سر سوزنی شکل می باشد و کمک می کند نخ از پشت سیم به راحتی عبور دهید و به تمیز کردن بین دندان ها بپردازید. در صورتی که پس از استفاده از نخ دندان دجار خونریزی کمی از لثه ها شدید نشانه وجود میکروب در ان ناحیه می باشد و نیاز است این قسمت ها بیشتر تمیز کنید.

استفاده از نخ دندان پس از ارتودنسی دندان

استفاده از دهانشویه

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان پس از ارتودنسی دندان باید هفته ای 2 تا 3 مرتبه از دهانشویه استفاده کنید. حتما در هنگام استفاده از دهانشویه حداقل تا 3 دقیقه آن را داخل دهان نگه دارید. پس از استفاده از دهانشویه اصلا دهانتان را با آب نشویید.

استفاده از موم ارتودنسی

معمولا در ماه اول پس از ارتودنسی شما زخم دارید چون عضلات دهانی شما به این وسایل عادت ندارند. یک مقدار بسیار کمی از موم را جدا کرده و در قسمتی که تیز است قرار دهید تا از زخم شدن لثه های شما جلوگیری کند.

در صورتی که این موارد را به خوبی رعایت کنید برای براکت های ارتودنسی مشکلی پیش نمی آید و درمان ارتودنسی در اسرع وقت انجام می شود.

آیا ارتودنسی در هر سنی می تواند انجام شود؟

عمل ارتودنسی را در هر سنی می توان انجام داد ولی مطابق نظر دنداپزشک زیبایی بهترین سن برای ارتودنسی سنین کودکی می باشد چون در سنین بالاتر استخوان ها به طور کامل شکل گرفته اند در نتیجه درمان مشکل تر خواهد بود.

آیا کشیدن دندان ها در ارتودنسی ضروری است؟

در صورتی که دندان ها به شدت نامرتب باشند بهتر است بعضی از دندان ها کشیده شوند و فاصله بین دندانی با ارتودنسی بسته شود تا زیبایی دندان ها بیشتر شود. تا حدامکان دندان های نیش در ارتودنسی کشیده نمی شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم توضیحات مفید و مختصری در باب ارتودنسی دندان به شما ارائه دهیم. اما باید توجه داشته باشید که برای انجام ارتودنسی دندان به بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران مراجعه کنید تا نتیجه ای رضایت بخش از روند درمان را مشاهده کنید.

ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی

بی نظمی های شدید دندان ها باعث پیچیدگی مراحل ارتودنسی می شوند و در برخی افراد با بی نظمی های شدید گاهی متخصص ارتودنسی ناچار است با یک جراح فک و صورت یا یکی دیگر از دندانپزشکان به منظور اصلاح موقعیت و ظاهر دندان ها همکاری نماید. با این حال اغلب مراحل ارتودنسی به طور کامل توسط دندانپزشک انجام می گیرد. درمان ارتودنسی برای تنظیم موقعیت دندان ها معمولا در 2 یا 3 مرحله انجام می گیرد. در حالت کلی مراحل ارتودنسی عبارتند از:

مرحله اول (برنامه ریزی)

هدف از اولين مراجعه به دندانپزشکی زیبایی، تشخيص دقيق و برنامه درمانی مناسب می باشد. ارزیابی ارتودنسی معمولا شامل موارد زیر می باشد:

  • ارزیابی کامل دندان ها و تاریخچه پزشکی
  • تهیه قالب از دندان ها
  • تهیه عکس با استفاده از اشعه ایکس از فک و دندان ها
  • گرفتن تصاویر دیگری از صورت، دندان ها و مفاصل فک
  • تهیه تصاویر کامپیوتری از سر، صورت و گردن

مرحله دوم (درمان)

پس از آنکه ارزیابی دندان ها به طور دقیق انجام گرفت، دندانپزشک نوعی ابزار را برای تنظیم موقعیت دندان ها در دهان قرار می دهد که می تواند به صورت ثابت یا متحرک باشد که در صورت ثابت بودن ارتودنسی ثابت نامیده می شود و در صورت متحرک بودن به عنوان ارتودنسی متحرک شناخته می شود.

بهترین وسیله در ارتودنسی ثابت، بریس های دندانی سنتی هستند که از براکت های متصل شده توسط آرکاویار استفاده می کنند. میزان فشار بر روی دندان ها هم توسط سفت شدن تدریجی آرکاویار اعمال می شود. همچنین لازم به ذکر است که تنظیمات ارتودنسی به طور منظم برای ادامه روند صاف کردن دندان ها و قرار دادن آنها در موقعیت مناسب ضروری می باشد.

صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی

دکتر مجتبی صفار هرندی،ایشان متولد 1353 در تهران هستند.ایشان تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان البرز تهران گذرانده اند و سال 79 از دانشگاه سراسری ایران فارغ التحصیل شده اند. شروع فعالیت حرفه ای خود را از سال 1383 در تهران، با راه اندازی 2 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی بطور شبانه روزی بنام های سیرنا و کلینیک دکتر هرندی و یک مطب تخصصی بنام خودشان با انجام کلیه خدمات ارتودنسی، لامینیت و جراحی زیبایی دندان و … شروع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *